کد خبر: 44613
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 آبان 1400 - 14:05

داخلی

»

گزارش

کارگاه آموزشی  آشنایی با نرم افزار  VOSviewer برگزار شد

منبع : لیزنا
 کارگاه آموزشی  آشنایی با نرم افزار VOSviewer   از سوی  انجمن کتابداری منطقه جنوب کشور و با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس  برگزار شد. 
کارگاه آموزشی  آشنایی با نرم افزار  VOSviewer برگزار شد

به گزارش لیزنا، در ابتدای این کارگاه آموزشی شیوا رضایی، دبیر انجمن شاخه منطقه جنوب کشور، بیان کرد:  طبق روال سالهای گذشته و همزمان با شروع سال تحصیلی، کارگاههای آموزشی مختلفی توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه منطقه جنوب کشور برنامه ریزی و اجرا می شود. در سال تحصیلی جاری نیز این مهم تحقق یافت و طبق تصمیم گیریهایی که در جلسات هیئت مدیره انجام شد، مبنای برنامه ریزی کارگاهها بر اساس پیشنهادات و درخواست های مخاطبان، مشورت با استادان حرفه و مدیران کتابخانه ها و نیز تجربیات انجمن منطقه جنوب در طول سالهای قبل بوده است. در این زمینه سعی شده است تا برنامه ریزی ها به طریقی صورت گیرد که هم برای اعضاء، کتابداران و دانشجویان و هم برای متخصصین حرفه مفید و مثمرثمر باشد.

او اضافه کرد برای تدریس این کارگاهها از استادان و متخصصان متبحر حرفه بهره مند هستیم که این مهم از طریق تعامل و همکاری خوب و ارزشمندی که انجمن منطقه جنوب با دانشگاهها و مراکز علمی مختلف برقرار نموده، انجام گرفته است.

در ادامه دکتر زهره زاهدی، پژوهشگر حوزه شاخص های حاصل از رسانه های اجتماعی (آلتمتریکس) مرکز مطالعات علوم و فناوری دانشگاه لایدن و استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خلیج فارس  درباره نرم افزار VOSviewer  توضیخ داد و گفت: این نرم افزار برنامه ای کاربردی است که برای ترسیم شبکه های علمی و مطالعات مبتنی بر علم سنجی قابل استفاده است و از طریق آن می توان به تحلیل داده های مستخرج از پایگاههای اطلاعاتی استنادی و اطلاعاتی همانند  web of Science  پرداخت.

در ادامه این کارگاه 2 ساعته،  ضمن معرفی این نرم افزار و تأکید بر کاربردهای مصورسازی، درباره نصب و راه اندازی VOSviewer توضیحاتی به صورت عملی ارائه شد و نسخه تحت وب هم معرفی گردید. بررسی امکانات و قابلیتهای این نرم افزار، چگونگی انتقال داده ها از پایگاههای مختلف به نرم افزار، ترسیم انواع نقشه های علمی و چگونگی تفسیر نتایج به همراه ارائه مثال های عملی از مباحث اصلی این کارگاه آموزشی بود. در پایان، پرسش و پاسخ با شرکت کنندگان انجام شد.